English Romana

  

Pneuri

Ca unic element de legatura autovehiculului cu suprafata carosabilului in conditii diverse de aderenta (uscat, umed, zapada, polei) si calitate a suprafetei (asfalt neted, asfalt cu criblura, piatra cubica, beton, piatra de rau, carosabil accidentat), pneul capata o importanta deosebita avand in vedere ca pe langa contributia la siguranta in deplasare in situatiile limita precum rulajul la viteze ridicate, franarile violente sau evitarea de urgenta a unor obstacole are si un rol considerabil in functionarea mecanismului de suspensie.

De asemenea, pneurile moderne, in functie de producator si dimensiune, pot oferi functii de protectie a jantei (rim guard) precum si functia de rulare “pe pana” (run flat tyres). Important de precizat este si faptul ca, incepand cu 1 noiembrie 2012, majoritatea pneurilor noi puse in vanzare pe piata Uniunii Europene trebuie sa fie prevazute cu o eticheta din care reiese pozitionarea in fiecare dintre cele 3 criterii de functionare: zgomot in rulare, consum de carburant si aderenta la sol umed. Din punctul de vedere al perioadei de folosire, pneurile sunt impartite in 3 categorii: de vara, pentru toate anotimpurile si de iarna.

  • Pneurile de vara, desi aparent cu foarte mica importanta dat fiind ca in perioada de folosire  conditiile de drum sunt net superioare iar carosabilul prezinta mai putine provocari decat iarna, pneul de vara este supus la randu-i unor solicitari si sarcini extreme. Rularea cu viteze ridicate, pe asfaltul incins, cu autovehiculul incarcat si eventual cu pneurile la o presiune sub valoarea prescrisa de constructor, pe ploaie, cu riscul de acvaplanare sau pe carosabil acoperit de criblura pot afecta atat performantele cat si durata de viata, cu posibile efecte negative asupra sigurantei rutiere.
  • Pneurile pentru toate anotimpurile (generic denumite “all-season”) sunt un compromis care ofera performante modeste atat vara cat si iarna, singurele atu-uri fiind respectarea legislatiei privind circulatia in conditii de iarna, o reducere mai degraba teoretica a cheltuielilor privind pneurile si eliminarea stresului legat de momentul inlocuirii si depozitarii unui al doilea rand de roti/pneuri.
  • Pneuri de iarna/de zapada/ M+S. Generic denumite “cauciucuri de iarna”, pneurile prevazute cu marcajul “M+S” (mud and snow – noroi si zapada) sunt cruciale pentru siguranta rutiera in conditiile de trafic specifice iernii, nu numai cand drumurile sunt acoperite cu zapada sau zloata dar chiar si atunci cand drumul este uscat insa temperatura exterioara este extrem de redusa sau cand carosabilul este acoperit cu mazga (foarte des in timpul iernii, ca urmare a fenomenelor meteo specifice dar si a unei proprietati specifice sarii care este folosita ca material antiderapant pe drumurile publice – este higroscopica, adica absoarbe umezeala). Comportamentul evident superior al acestor pneuri prin comparatie cu cele de vara sau cele all-season se datoreaza nu numai profilului mai agresiv, special conceput pentru astfel de conditii de drum, dar mai ales compozitiei cauciucului din zona caii de rulare a pneului, care permite anvelopei de iarna sa ramana flexibila si la temperaturi situate mult sub pragul de 7˚ C, zona in care pneul de vara si chiar cel pentru toate anotimpurile devin (mai) rigide. Atentie! Pneurile de iarna sunt obligatorii conform legislatiei in orice perioada a anului, in cazul rularii pe carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei! (de exemplu in zonele de munte unde astfel de fenomene pot avea loc si in afara intervalului considerat in mod eronal “legal” – 01 noiembrie – 15 martie)