English Romana

  

Siguranta activa

Anti-lock Braking System - ABS

Sistem de siguranta provenit din industria aeronautica pe care il putem numi deja clasic (primul automobil dotat cu astfel de echipament fiind produs in anii `70), sistemul de prevenire a blocarii rotilor la franare a fost imbunatatit considerabil de la momentul aparitiei sale servind drept baza pentru sisteme de siguranta activa suplimentare precum sistemul electronic de stabilitate (Electronic Stability Programme – ESP), sistemul de asistenta la franarea de urgenta (Emergency Brake Assist – EBA), sistemul de distributie a fortei de franare (Electronic Brakeforce Distribution – EBD) sau sistemul electronic de blocare a diferentialului (Electronic Differential Lock – EDL). Functionarea ABS consta in prevenirea blocarii rotilor la franare (in special pe carosabil cu aderenta scazuta) permitand astfel conducatorului auto sa mentina traiectoria aleasa in timpul manevrei de franare. In lipsa acestui sistem, cele 2 manevre sunt de cele mai multe ori incompatibile intrucat rotile autoturismului se blocheaza la franare, traiectoria urmata fiind una rectilinie, cu consecinte negative evidente. Datorita contributiei evidente la cresterea nivelului de siguranta rutiera, sistemul ABS a fost impus la nivel european ca echipare obligatorie pentru toate autoturismele si vehiculele comerciale usoare noi incepand cu data de 1 noiembrie 2014 si 01 aprilie 2015 pentru celelalte vehicule (comerciale grele).


Electronic Stability Programme - ESP

Redenumit de catre anumiti producatori: VSC – Vehicle Stability Control, DSC – Dynamic Stability Control, PSM, etc., este sistemul electronic care intervine atunci cand calculatorul detecteaza o abatere de la traiectoria de deplasare urmarita de conducator prin reducerea puterii motorului si/sau franarea diferentiata / selectiva a unora dintre rotile autovehiculului pentru a impiedica pierderea controlului (tête-à-queue) si pentru a asigura mentinerea stabilitatii in rulare. Eficienta dovedita prin numeroase teste si prin experienta conducatorilor auto care au evitat accidente grave cu ajutorul acestui sistem au determinat decizia UE de a impune ESP in dotarea standard a tuturor autovehiculelor noi ce sunt puse pe piata europeana incepand cu 01 noiembrie 2014.


Sistemul avansat de franare de urgentade - AEBS

Denumit oficial Adaptive Emergency Braking System – AEBS, este un sistem cu o caracteristica similara regulatorului de viteza adaptativ si anume franarea automata in cazul lipsei de reactie a conducatorului auto. Numeroasele accidente care au loc pe autostrazile europene ca urmare a lipsei de atentie a anumitor conducatori auto surprinsi fie de franarea brusca a autovehiculelor care ii preced sau chiar de autovehiculele oprite in busoane au facut ca sistemul sa fie impus prin legislatie (obligatoriu) in UE incepand cu 01 noiembrie 2018 pentru toate vehiculele.


Sistemul de prevenire a schimbarii involuntare a benzii de deplasare - LDWS

Denumit generic LDWS – Lane Departure Warning System, sistemul avertizeaza acustic si/sau vizual conducatorul auto ca a incalcat involuntar marcajele de delimitare a benzii de circulatie pe care ruleaza, ca urmare fie a oboselii fie a neatentiei la volan (manevra de schimbare a benzii neinsotite de actionarea semnalizatorului de directie). Disponibil ca optiune la anumite marci si modele importate oficial in Romania, sistemul va fi obligatoriu in UE incepand cu 01 noiembrie 2015 pentru toate vehiculele.


Dispozitive de iluminare inteligente

Slaba performanta a dispozitivelor de iluminare este responsabila de cele mai multe ori pentru accidentele ce au loc pe timpul noptii sau in conditii de vizibilitate redusa. Pentru a preveni aceasta situatie, producatorii si-au indreptat in permanenta atentia asupra tehnologiilor menite sa imbunatateasca situatia in acest domeniu. Desi in momentul de fata au caracter de noutate tehnologiile de schimbare automata a fazelor, LED si laser, consideram ca referirile la farurile cu becuri cu descarcare in gaz inert (xenonul) si la farurile adaptative sunt in continuare justificate. Pe langa faptul ca folosesc becuri cu putere de iluminare sporita (in comparatie cu tehnologia halogen) si cu consum de energie diminuat (35 – 45 W in loc de 55 – 60 W), farurile xenon sunt insotite in mod obligatoriu de sisteme de reglare automata si instantanee a inaltimii fasciculului luminos si de instalatii de spalare a geamurilor farurilor ceea ce asigura o eficienta constanta a sistemului de iluminare. Tot aici merita mentionate luminile destinate conducerii pe timp de zi (daytime running lights) care fac autovehiculul usor vizibil pentru ceilalti participanti la trafic, atat cei de pe aceeasi directie de mers cat si cei care se deplaseaza din sens opus (obligatorii pe vehiculele noi puse in circulatie in Uniunea Europeana incepand cu anul 2011).


Sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri - TPMS

Denumit generic TPMS – Tyre Pressure Monitoring System. Aparent neimportant pentru siguranta rutiera, sistemul previne, pe langa distrugerea prematura a pneurilor ca urmare a rularii indelungate cu presiune scazuta, un fenomen extrem de periculos in traficul rutier si anume dejantarea rotii. Un astfel de eveniment duce automat la pierderea instantanee a aderentei la sol in plin viraj, cu roata din exteriorul virajului, ceea ce determina fie parasirea carosabilului, fie patrunderea pe contrasens, sistemele de siguranta activa avand efecte neglijabile asupra stabilitatii autovehiculului intr-o astfel de situatie. Din acest motiv, sistemul este obligatoriu pe toate autoturismele noi puse pe piata europeana incepand cu 01 noiembrie 2014.


Dispozitivul de stabilizare a remorcii

Caracterizate de lipsa tuturor elementelor de mentinere a stabilitatii, remorcile destinate autoturismelor pot genera miscari necontrolate care pot influenta stabilitatea intregului ansamblu de vehicule. Pentru a preintampina acest fenomen, unii producatori ofera dispozitive de remorcare prevazute cu sisteme de stabilizare a remorcii.


Emergency Brake Assist - EBA

Este un sistem dezvoltat pe baza observatiei comportamentului conducatorilor auto in situatii de urgenta care presupun franarea violenta. Datorita faptului ca numerosi conducatori auto nu apasa pedala de frana cu putere in astfel de situatii, distanta de franare fiind afectata in mod negativ, sistemul compenseaza aceasta scapare pe baza semnalului primit de la pedala de acceleratie si anume faptul ca aceasta este eliberata in mod precipitat. Actiunea acestui sistem poate fi insotita de aprinderea automata a luminilor de avarie.


Electronic Brakeforce Distribution - EBD

Este un sistem auxiliar ABS-ului care intervine la franarile puternice pentru a ajusta forta de franare a fiecarei roti in functie de aderenta. Astfel, sistemul poate creste presiunea in circuitul de franare a rotilor spate la o franare in linie dreapta, in cazul in care tendinta de blocaj a acestora e redusa sau poate creste presiunea in circuitul de franare a rotilor de pe o parte (in general rotile din exteriorul virajului), pentru a profita la maxim de cresterea temporara a aderentei respectivelor roti la carosabil, concomitent cu reducerea presiunii la rotile din interiorul virajului, caracterizate de o aderenta mai scazuta.


Electronic Differential Lock - EDL

Este un sistem cu o contributie aparent limitata la siguranta rutiera dat fiind ca actioneaza la plecarea de pe loc. In realitate, acest sistem are o contributie semnificativa dat fiind ca in conditii de aderenta scazuta, conducatorul auto nu este nevoit sa ruleze cu o viteza mai mare sau sa evite opririle care l-ar putea pune in imposibilitatea de a redemara. Acest lucru este posibil ca urmare a faptului ca sistemul franeaza roata cu aderenta scazuta sau nula (prin intermediul sistemului ABS) ceea ce determina transferul cuplului motor (prin intermediul diferentialului) la roata cu aderenta mai mare, inlesnind astfel plecarea de pe loc.


Sistemul de control al tractiunii - TC

Denumit generic Traction Control – TC, este un sistem care limiteaza puterea transmisa spre roti pentru a preveni derapajul care, in cazul autovehiculelor cu motoare puternice si/sau tractiune spate ar putea duce la pierderea totala a controlului in fazele de demaraj. Sistemul poate fi regasit si pe autovehicule cu tractiune fata sau integrala, ca optiune.


Sistemul de evitare a coliziunii la viteze mici

Vehiculele dotate cu acest sistem, atunci cand ruleaza cu viteze specifice circulatiei urbane (30 – 50 km/h), generatoare de relaxare si destindere dealtfel, se opresc automat in momentul in care radarul imbarcat detecteaza fie un alt autovehicul sau un pieton, fara ca soferul sa actioneze pedala de frana.


Regulator de viteza adaptativ - ACC

Denumit generic Adaptive Cruise Control – ACC, este un sistem automat de mentinere a vitezei de deplasare la un nivel prestabilit care, in cazul incetinirii vehiculelor din fata, actioneaza automat frana in vederea evitarii coliziunii. Disponibil ca optiune la anumite marci si modele importate oficial in Romania. In functie de marca si model, mai poate fi disponibil si un limitator de viteza. Acest sistem avertizeaza conducatorul auto cand depaseste un prag de viteza stabilit voluntar. In cazul autoturismelor dotate cu GPS, limitele de viteza legale sunt aduse la cunostinta conducatorului auto prin semnale specifice, inclusiv depasirea acestora.


Sistemul de vedere nocturna in infrarosu

Prezent deocamdata ca optiune pe autoturismele din clase superioare, sistemul ofera posibilitatea de a identifica mult mai devreme un obiect sau o persoana aflata pe carosabil si de a efectua manevrele in consecinta.


Sistemul de detectare a oboselii conducatorului auto

Sistemul monitorizeaza semnele specifice ale instalarii oboselii (ochi intredeschisi, clipire incetinita, etc) si avertizeaza conducatorul auto prin mijloace acustice si vizuale ca trebuie sa-si intrerupa deplasarea de urgenta. Disponibil ca optiune la anumite marci si modele importate oficial in Romania.


Sistemul de detectare a consumului de alcool

Extrem de util pentru persoanele care imprumuta autoturismul unor terti mai putin responsabili, sistemul impiedica pornirea motorului sau demarajul in cazul in care detecteaza vapori etilici in respiratia conducatorului auto. Disponibil ca optiune la anumite marci si modele importate oficial in Romania.


Sistemul de monitorizare a unghiurilor moarte

In ciuda tehnologiilor din domeniul optic si nu numai care au condus la imbunatatirea vizibilitatii spre inapoi la autovehiculele moderne (oglinzi exterioare convexe in detrimentul celor asferice, la care se adauga si geamul de oglinda in 2 trepte de vizibilitate, sisteme de incalzire care elimina condensul, gheata si umezeala, reglajul electronic si sticla heliomata), problema unghiurilor moarte nu a putut fi rezolvata integral ceea ce a continuat sa constituie un factor de risc important pentru siguranta rutiera (manevre de schimbare de banda sau chiar viraje pe strazi laterale care au in general efecte severe ca urmare a circumstantelor: efectuarea manevrelor cu “aplomb” justificat de certitudinea conducatorului auto ca nu deranjeaza alti participanti la trafic). Solutia, implementata deja de anumiti producatori consta intr-un sistem de suplinire prin care prezenta unui autovehicul in unghiul mort este detectata de senzori speciali (fie camere de luat vederi, fie sisteme radar) si semnalizata catre conducatorul auto printr-un led amplasat vizibil in oglinda exterioara care lumineaza intermitent pentru a-i atrage atentia soferului. Disponibil ca optiune la anumite marci si modele importate oficial in Romania.


Sistemul de avertizare a aparitiei poleiului

Prin echiparea autovehiculelor cu termometre pentru masurarea temperaturii exterioare, a fost facilitata introducerea unui sistem foarte simplu si eficient de prevenire a conducatorului auto in privinta riscului de producere a poleiului pe carosabil. In momentul in care senzorul de temperatura exterioara constata scaderea sub nivelul de +4˚ Celsius (temperatura de inghet a apei este de 0˚ Celsius, insa temperatura de dezghet este +4˚ Celsius, din cauza uneia dintre anomaliile apei) tabloul de bord avertizeaza vizual si/sau acustic conducatorul auto in privinta riscului de formare / existentei a poleiului. Sistem prezent fie in standard, fie ca optiune pe numeroase marci si modele importate oficial in Romania.


Pneurile

Ca unic element de legatura autovehiculului cu suprafata carosabilului in conditii diverse de aderenta (uscat, umed, zapada, polei) si calitate a suprafetei (asfalt neted, asfalt cu criblura, piatra cubica, beton, piatra de rau, carosabil accidentat), pneul capata o importanta deosebita avand in vedere ca pe langa contributia la siguranta in deplasare in situatiile limita precum rulajul la viteze ridicate, franarile violente sau evitarea de urgenta a unor obstacole are si un rol considerabil in functionarea mecanismului de suspensie.

De asemenea, pneurile moderne, in functie de producator si dimensiune, pot oferi functii de protectie a jantei (rim guard) precum si functia de rulare “pe pana” (run flat tyres). Important de precizat este si faptul ca, incepand cu 1 noiembrie 2012, majoritatea pneurilor noi puse in vanzare pe piata Uniunii Europene trebuie sa fie prevazute cu o eticheta din care reiese pozitionarea in fiecare dintre cele 3 criterii de functionare: zgomot in rulare, consum de carburant si aderenta la sol umed. Din punctul de vedere al perioadei de folosire, pneurile sunt impartite in 3 categorii: de vara, pentru toate anotimpurile si de iarna.

  • Pneurile de vara, desi aparent cu foarte mica importanta dat fiind ca in perioada de folosire  conditiile de drum sunt net superioare iar carosabilul prezinta mai putine provocari decat iarna, pneul de vara este supus la randu-i unor solicitari si sarcini extreme. Rularea cu viteze ridicate, pe asfaltul incins, cu autovehiculul incarcat si eventual cu pneurile la o presiune sub valoarea prescrisa de constructor, pe ploaie, cu riscul de acvaplanare sau pe carosabil acoperit de criblura pot afecta atat performantele cat si durata de viata, cu posibile efecte negative asupra sigurantei rutiere.
  • Pneurile pentru toate anotimpurile (generic denumite “all-season”) sunt un compromis care ofera performante modeste atat vara cat si iarna, singurele atu-uri fiind respectarea legislatiei privind circulatia in conditii de iarna, o reducere mai degraba teoretica a cheltuielilor privind pneurile si eliminarea stresului legat de momentul inlocuirii si depozitarii unui al doilea rand de roti/pneuri.
  • Pneuri de iarna/de zapada/ M+S. Generic denumite “cauciucuri de iarna”, pneurile prevazute cu marcajul “M+S” (mud and snow – noroi si zapada) sunt cruciale pentru siguranta rutiera in conditiile de trafic specifice iernii, nu numai cand drumurile sunt acoperite cu zapada sau zloata dar chiar si atunci cand drumul este uscat insa temperatura exterioara este extrem de redusa sau cand carosabilul este acoperit cu mazga (foarte des in timpul iernii, ca urmare a fenomenelor meteo specifice dar si a unei proprietati specifice sarii care este folosita ca material antiderapant pe drumurile publice – este higroscopica, adica absoarbe umezeala). Comportamentul evident superior al acestor pneuri prin comparatie cu cele de vara sau cele all-season se datoreaza nu numai profilului mai agresiv, special conceput pentru astfel de conditii de drum, dar mai ales compozitiei cauciucului din zona caii de rulare a pneului, care permite anvelopei de iarna sa ramana flexibila si la temperaturi situate mult sub pragul de 7˚ C, zona in care pneul de vara si chiar cel pentru toate anotimpurile devin (mai) rigide. Atentie! Pneurile de iarna sunt obligatorii conform legislatiei in orice perioada a anului, in cazul rularii pe carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei! (de exemplu in zonele de munte unde astfel de fenomene pot avea loc si in afara intervalului considerat in mod eronal “legal” – 01 noiembrie – 15 martie)


Inapoi