English Romana

  

Siguranta pasiva

In cazul in care sistemele de siguranta au fost depasite din diverse ratiuni si coliziunile devin inevitabile, sistemele de siguranta pasiva vor interveni atat in timpul impactului propriu zis cat si imediat dupa, individual sau impreuna, in functie de circumstante si de severitatea accidentului.

Sistermul de apelare automata a numarului de urgenta 112

in caz de accident. In functie de modul de functionare a serviciilor de urgenta din diverse tari, acest sistem apeleaza automat numarul de urgenta in cazul declansarii airbag-urilor si transmite coordonatele geografice ale vehiculului pentru localizare facila si rapida. In cazul in care se produce un accident sever intr-o zona mai putin circulata iar conducatorul auto sau ocupantii sunt in imposibilitatea de a apela serviciul de urgente (din cauza traumelor suferite), sistemul se va dovedi de importanta cruciala, reducand la minim timpul de reactie al echipelor de interventie de urgenta (ambulanta, descarcerare, pompieri, politie). Echipament obligatoriu pentru toate autoturismele si utilitarele usoare incepand cu 1 ianuarie 2018 (stabilit initial pentru 1 octombrie 2014 insa amanat din ratiuni tehnice).



Centurile de siguranta

Cel mai banal si mai simplu element de siguranta pasiva, prezent inca din anii `60 pe diverse autoturisme, este unul dintre cele mai importante echipamente de siguranta pasiva cu care sunt dotate autovehiculele moderne. Initial avand prindere in 2 puncte, majoritatea centurilor de siguranta moderne sunt in 3 puncte, inclusiv cele pentru locurile din spate si sunt completate de dispozitive ce le amplifica eficienta precum pretensionatorul pirotehnic sau airbag-ul integrat. Martorul luminos (dublat in anumite cazuri de un avertizor acustic agasant) privind neutilizarea centurii contribuie substantial la eficienta acestui dispozitiv.



Airbag-uri

Cel mai cunoscut element de siguranta pasiva (si prin faptul ca autovehiculele dotate cu astfel de elemente au inscriptii “AIRBAG” in locuri vizibile, pe volan si pe plansa de bord, in dreptul pasagerului) folsit inca din anii `70, airbag-ul a conoscut la randul sau o evolutie tehnologica importanta. Plecand de la airbag-ul destinat exclusiv conducatorului auto, s-a ajuns la airbaguri pentru pasagerul fata, pentru cap (cortina, amplasate in lateral), pentru genunchi, pentru trunchi, si chiar la airbag-uri pentru pasagerii spate, integrate in centura de siguranta precum si airbag-uri pentru pietoni. In cazul motocicletelor sunt disponibile jachete cu airbaguri integrate care se declanseaza in momentul separarii de vehicul ceea ce smulge un cordon special care “leaga” motociclistul de motocicleta.



Celula de securitate ranforsata

In cazul in care sistemele de siguranta au fost depasite din diverse ratiuni iar coliziunile severe sunt inevitabile, protectia ocupantilor vehiculului este asigurata in principal de celula de securitate foarte solida, in cooperare cu sistemele de siguranta pasiva.
Autoturismele decapotabile, caracterizate de lipsa totala a anumitor elemente din structura de rezistenta a caroseriei menite sa asigure un grad ridicat de rigiditate (arce longitudinale si transversale) si protectia ocupantilor in caz de rasturnare sunt prevazute cu ranforsari suplimentare si borne de protectie in eventualitatea unei rasturnari, care pot fi fixe sau pot fi extensibile, cu declansare pirotehnica.



Structuri de caroserie deformabile controlat

Spre deosebire de autoturismele de generatie veche care erau construite din tabla groasa si din elemente metalice solide (unele aveau chiar sasi0075) si care erau foarte putin afectate la nivelul caroseriei in urma coliziunilor usoare si medii, autoturismele moderne prezinta in urma unor astfel de coliziuni deformari profunde si ample ale structurii de rezistenta care dau senzatia de fragilitate si instabilitate. In realitate, celula de securitate a autovehiculelor moderne este mult mai solida pentru a oferi spatiul vital atat de necesar ocupantilor insa restul structurii de rezistenta este astfel conceput incat sa absoarba socul pentru a disipa cantitatea imensa de energie cinetica inmagazinata. Importanta disiparii acestei cantitati de energie cinetica rezida in faptul ca aproape orice soc cu o asa numita bariera nedeformabila (parapet, copac, stalp, vehicul greu, etc) s-ar transmite integral ocupantilor care ar suferi leziuni si traumatisme incompatibile cu viata, in ciuda elementelor de siguranta pasiva existente in autovehicul. Prin urmare, viata si sanatatea ocupantilor unui vehicul si a pietonilor sunt mai presus de orice dauna materiala.



Dispozitivul de decuplare a bateriei de la instalatia electrica

In cazul accidentelor rutiere, apare frecvent riscul de incendiu, cauzele principale fiind numeroase: spargerea rezervoarelor de combustibil, ruperea conductelor de combustibil precum si aparitia de scantei, fie de la componente metalice care intra in contact cu asfaltul sau de la conductori electrici care se dezizoleaza ca urmare a deformarilor necontrolate ale elementelor metelice de caroserie si genereaza scurt-circuite. Pentru a preintampina aparitia scanteilor care ar putea conduce la aprinderea combustibilului varsat sau a unor materiale combustibile din structura vehiculului si eventualele scurt-circuite, a fost implementat un dispozitiv care separa bateria de acumulatori de instalatia electrica a autovehiculului reducand substantial riscul de incendiu si chiar explozie.



Dispozitive de prevenire a incendiilor

(in special la vehiculele alimentate cu GPL sau GNC). Coliziunile severe in care pot fi implicate astfel de autoturisme pot avea ca efect, printre altele, ruperea conductelor de alimentare. Pentru a preveni eventualele incendii si explozii, aceste autoturisme sunt dotate cu supape de siguranta care izoleaza rezervorul de restul instalatiei de alimentare, si in cazul in care totusi se constata cresteri de presiune (lucru care dovedeste aparitia unor focare de incendiu in vecinatatea rezervorului), elibereaza in mod controlat in atmosfera continutul chiar daca aceasta presupune alimentarea unei surse de foc, pentru a preveni eventuala explozie.



Amplasarea sigura a rezervorului de combustibil

Pentru ca riscurile de spargere (si pe cale de consecinta, de incendiu) sa fie cat mai mici, producatorii au recurs la amplasarea rezervoarelor de combustibil in asa fel incat riscul de penetrare / spargere specific principalelor tipuri de coliziuni sa fie cat mai redus (in cele mai multe cazuri se afla sub bancheta spate, cea mai putin expusa zona de caroserie la coliziunile frecvente – din fata sau din spate), concomitent cu utilizarea unor materiale cat mai rezistente atat la coroziune cat si la o gama larga de socuri minore.



Sistemul de protectie a pietonilor

In caz de impact cu un pieton, autovehiculele dotate cu astfel de sistem vor crestere sansele de supravietuire ale pietonilor afectati. Acest lucru este posibil prin realizarea partii frontale a autovehiculului din materiale mai putin contondente si, suplimentar, prin umflarea unui airbag special disimulat sub capota motorului.


Inapoi